مادرِ آقای دکتر آریا باباخانی به دیدار حق شتافت

17 12 2024
کد خبر : 17943033
تعداد بازدید : 34

 

 

رئیس دانشگاه گیلان در پیامی درگذشت مادرِ دکتر آریا باباخانی عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی را تسلیت گفت.

متن پیام دکتر محمد دوستار به شرح زیر است:

انالله و اناالیه راجعون

کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ

مشیت الهی بـر ایـن قرار گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتم زده بـه انتظار بنشیند و این، بارزترین تفسیر فلسفـه آفـرینش در فـراخـنای بـی‌کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت. 

با نهایت تأسف درگذشت مادر گرامیتـان را تسلیت عرض نموده و از درگاه خـداوند متعـال برای آن مرحـومه، آرامش و غفـران الهی و برای بازماندگان صبـر و شکیبایی مسألت می‌نمایم. 


دسته بندی :
تبریک-تسلیت

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

10 12 2024

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان: ۸ محصول فناورانه با حضور استاندار گیلان در بیست و پنجمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان رونمایی می‌شود

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با دکتر علی باستی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با محوریت تشریح برنامه‌‌های این هفته در سطح استان و دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم. دکتر علی باستی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان، با تأکید بر اهمیت پژوهش در توسعه کشور و ارتقا جایگاه علمی آن، هفته پژوهش را فرصتی برای تقویت اکوسیستم نوآوری کشور دانست. دکتر باستی گفت: هفته پژوهش باید نگرش جامعه را نسبت به اهمیت پژوهش متحول کند و این باور را در اذهان مردم و مسئولین ایجاد کند که تحقیق و پژوهش موتور محرک پیشرفت کشور است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با تشریح برنامه‌های جشنواره پژوهش و فناوری گفت: این جشنواره همچون سال‌های گذشته به صورت جداگانه در دو سطح استان و دانشگاه برگزار می‌شود. دبیر جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری استان گیلان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این هفته در سطح استانی، برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار استان از 18 تا 20 آذرماه در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان است، تصریح کرد: در این نمایشگاه که بیش از 31 شرکت فناور، دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، بیش از 300 محصول فناورانه و خلاقانه خود را به نمایش می‌گذارند؛ از 8 محصول فناورانه نیز با حضور استاندار گیلان و مدیران استانی و دانشگاهی رونمایی خواهد شد. دکتر باستی برگزاری ۱۱ کارگاه آموزشی در بیست و پنجمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار استان و تقدیر از ۱۸ پژوهشگر برتر، یک فناور برتر و یک واحد فناور برتر در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان که 22 آذرماه در استانداری گیلان برگزار می‌شود را از دیگر برنامه‌های استانی این جشنواره دانست. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در انتها نیز به برنامه‌های هفته پژوهش در دانشگاه گیلان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱۰ سخنرانی علمی، ۸۵ کارگاه آموزشی، ۵ نشست تخصصی و 7 رویداد کارآفرینی از ۱۷ تا ۲۱ آذرماه در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه برگزار می‌شود که علاوه بر این برنامه‌ها، از ۴۵ عضو هیأت علمی در قالب پژوهشگران برتر کشوری، یک درصد برتر و دو درصد برتر دانشمندان جهان، پژوهشگر برتر دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، پژوهشگر برتر ارتباط با صنعت، هسته یا واحد فناور برتر و فناور برتر و همچنین از ۲۵ دانشجوی تحصیلات تکمیلی با محوریت رساله و پایان‌نامه برتر در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه که روز 26 آذرماه در تالار حکمت برگزار می‌شود، تقدیر به عمل خواهد آمد.

24 11 2024

دانشمند یک درصد برتر دنیا: سازمان‌ها و صنایع، به ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه گیلان اعتماد کنند

بر اساس اعلام دانشمندان یک درصد برتر دنیا توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و قرار گرفتن چهار عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در بین این پژوهشگران، روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگویی با دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان و یکی از این پژوهشگران یک درصد برتر دنیا، انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم. دکتر رضا انصاری خلخالی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان، متولد سال 1353 در شهر رشت است و دوران ابتدایی تا دبیرستان خود را در همین شهر سپری کرد. وی پس از قبولی در کنکور سال1371 با رتبه حدود 800  وارد مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک حرارت و سیالات دانشگاه گیلان شد و پس از آن با کسب رتبه 10 کشوری در آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال 1375، تحصیل خود را در گرایش طراحی کاربردی در دانشگاه گیلان ادامه داد. سپس به عنوان استعداد درخشان در سال 1382 وارد مقطع دکتری مهندسی مکانیک در دانشگاه گیلان شد و هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی رشته مهندسی مکانیک خود را در دانشگاه گیلان گذراند. وی در حین تحصیل در مقطع دکتری، دوره فرصت مطالعاتی خود را در سال های 2006 و 2007 در دانشگاه ولونگونگ استرالیا با تمرکز بر زمینه تحقیقاتی نانومکانیک محاسباتی سپری کرد. دکتر انصاری از سال 1386 به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان مشغول به فعالیت‌های علمی و پژوهشی شد و در حال حاضر جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان و دارای بالاترین شاخص اچ در دانشگاه گیلان است. از جمله سوابق کاری دکتر انصاری، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک، مدیر گروه طراحی جامدات، عضو هیأت ممیزه دانشگاه، نماینده رئیس دانشگاه در شورای پژوهشی دانشگاه، عضو هیأت مدیره انجمن نانو شعبه استان گیلان، عضو قطب مدلسازی ریاضی بهینه‌سازی و محاسبات ترکیبی و عضو بورد مشاورین علمی یوسرن (دانشمندان یک درصد) می‌باشد. از جمله افتخارات علمی وی، قرار گرفتن در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا  از سال 1394 تاکنون، دانشمند جوان برجسته مهندسی مکانیک منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال 1392، متخصص برتر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) در سال‌های 1391 تا 1394 و 1396 و دانشمند جوان ایران و برنده جایزه اسکوپوس در سال 2014 است. دانشمند یک درصد برتر جهان در ارتباط با زمينه اصلی پژوهش خود گفت: در ده سال اخیر تمرکز تیم تحقیقاتی‌ام، ابداع و معرفی روش‌های جدید و نگرش‌های متمایز درحوزه مکانیک محاسباتی بوده است و از این روش‌ها برای حل مسائل پیشرفته و پیچیده مهندسی استفاده شده است. دکتر انصاری در پاسخ به چگونگی انتشار بیش از 700 مقاله در نشریات معتبر بین‌المللی گفت: هرچند نوشتن مقالات علمی پژوهشی معتبر نیازمند مهارت و ممارست است اما اصل، محتوای علمی مقاله است. در واقع مقاله یک گزارش علمی از یافته‌های یک پژوهش اصیل است و انتشار مقالات متعدد بیشتر از آنکه هدف باشد نتیجه است. در این رابطه، اطلاع از موضوعات تحقیقاتی جدید، شناخت مرزهای دانش در زمینه‌های تحقیقاتی مورد نظر، داشتن برنامه‌های پژوهشی مشخص و هدفمند کوتاه مدت و بلند مدت، نگرش سیستماتیک و سلسله‌ای به چگونگی گسترش زمینه‌های تحقیقاتی بسیار حائز اهمیت است.   دانشجویان بزرگترین سرمایه این مملکت هستند وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 100 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 8 محقق پسادکتری را هدایت کرده است افزود: نتیجه فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی و بدون وقفه دانشجویان علاقه‌مند، سخت‌کوش، مستعد و باهوشی است که علی‌رغم داشتن انتخاب‌های مختلف، دانشگاه گیلان را برای ادامه تحصیلات عالیه خود انتخاب کردند و دغدغه‌ی اصلی آنها همواره یادگیری و انجام پژوهش‌های اصیل و عمیق بوده است و بهتر است دانشجویان گرامی که بزرگترین سرمایه این مملکت هستند با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی موجود از به‌روزترین دستاوردهای تحقیقاتی انجام شده در حوزه کاری خود آگاهی کافی پیدا کنند و با استفاده از دانش، اطلاعات و ظرفیت استادان صاحب‌نظر در آن حوزه به اهداف خود دست یابند. پژوهشگر برتر استان گیلان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گیلان در خصوص اهمیت تعداد ارجاعات و شاخص اچ افزود: تعداد ارجاعات به یک مقاله بیانگر میزان استفاده سایر محققان از اطلاعات آن مقاله است. اگرچه ارجاعات زیاد به یک مقاله اهمیت برونداد یک محقق را نشان می‌دهد اما تعداد ارجاعات در کنار شاخص اچ، تصویر دقیق‌تری از عملکرد آن محقق را ترسیم می‌کند.   شاخص اچ بیانگر تأثیرگذاری و بهره‌وری یک محقق است دکتر انصاری با داشتن شاخص اچ 78 که بالاترین شاخص اچ در دانشگاه گیلان است، درخصوص نحوه محاسبه آن گفت: شاخص اچ همزمان بیانگر تأثیرگذاری و بهره‌وری یک محقق است و با شمارش تعداد مقالات یک نویسنده با حداقل همان تعداد استناد توسط سایر محققان محاسبه می‌شود. به عنوان نمونه، شاخص اچ 15 به این معنی است که محقق حداقل 15 مقاله منتشر کرده است که هر یک حداقل 15 بار مورد استناد قرار گرفته است. اگر شانزدهمین مقاله پراستناد محقق فقط 10 بار ذکر شود، شاخص اچ همان 15 باقی می‌ماند و اگر آن مقاله 16 بار یا بیشتر ذکر شود، شاخص اچ به 16 افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: از دیگر اهداف شاخص اچ حذف نشریاتی است که ممکن است تصویری اشتباه از تأثیر یک محقق ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر یک محقق سال‌ها پیش، مقاله‌ای با 10000 استناد منتشر کرده باشد و از آن زمان فقط مقالاتی با 2 یا 3 بار استناد منتشر کند، شمارش مستقیم تعداد استنادها برای آن محقق ممکن است این تصور را ایجاد کند که محقق در طولانی مدت کار حرفه ای بسیار قابل ملاحظه‌ای انجام داده است. حال آن که شاخص اچ آن محقق بسیار پایین‌ است و این نشان می‌دهد که بدنه کلی کار وی لزوماً چندان قابل توجه نبوده است.  ‌ معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان تاکنون موفق به انتشار 5 جلد کتاب تالیفی با انتشارات دانشگاه گیلان شده که بخش قابل ملاحظه ای از محتوای این کتاب‌ها برگرفته از کارهای تحقیقاتی وی است.   داشتن آرامش فکری در محیط خانواده و برخورداری از حمایت روحی، از ارکان‌ انکارناپذیر پیشرفت علمی است پژوهشگر برجسته کشور درباره نقش خانواده در شکل‌گیری این موفقیت‌ها گفت: انتشار حتی یک مقاله معتبر بین‌المللی کار دشواری است و صرفنظر از از جنبه‌های علمی و مهارتی که خود شخص مستقیماً درگیر آن است، یقیناً داشتن آرامش فکری در محیط خانواده و برخورداری از حمایت روحی نقش بسزایی دارد. داشتن فکر آزاد و آسودگی خاطر از ارکان‌ انکارناپذیر پیشرفت علمی است و بدون آنها نمی‌توان به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی که تمرکز بسیار ویژه‌ای می‌خواهد پرداخت. از این حیث من همیشه شکرگذار خداوند متعال هستم که هم قبل و هم بعد از ازدواج از این موهبت بزرگ برخوردار بوده‌ام. پس از آغاز زندگی مشترک، شرایط زندگی علمی بیشتر از قبل برای من فراهم بوده است و این آسایش و آرامش در محیط خانواده برای پرداختن به کارهای علمی و پژوهشی را مدیون همسرم هستم. ایشان همواره جایگاه ویژه‌ای برای کار حرفه‌ای من در پرورش استعدادهای این مرز و بوم قائل بوده‌اند و در نهایت متانت و صبوری، محیطی آرام فراهم ساختند تا من با آسودگی خاطر زمان خود را برای امور علمی، تحقیقاتی و تعاملات دانشجویی قابل ملاحظه‌ام بگذارم. وی در ادامه افزود: در تمامی این سال‌ها جملگی همکاران، مدیران و مسئولین دانشگاه گیلان هم از هیچ حمایتی دریغ نکردند و همواره مشوق و حامی من بوده‌اند که این مهم همیشه بسیار انگیزه‌بخش بوده است برخود لازم می‌دانم مراتب سپاس و حق‌شناسی خود را نسبت به یکایک آن بزرگواران اعلام نمایم.   آموزش خوب و کیفی، کلید موفقیت در پژوهش است دکتر رضا انصاری خلخالی درخصوص توصیه دانشجویان به توجه بیشتر به امر آموزش و پژوهش خاطر نشان کرد: مسیر علم، مسیری طولانی، پرزحمت و دشوار ولی به غایت جذاب و لذت‌بخش است و پیشرفت در آن مسیر صرفاً با برنامه‌ریزی، صبر، پشتکار و تلاش‌های شبانه‌روزی محقق می‌شود. آموزش خوب و کیفی، کلید موفقیت در پژوهش و پژوهشِ ژرف و اصیل، پشتوانه آموزش و موجب افزایش کیفیت آن است. بسیار مهم است که در زمان مناسب، نهایت انرژی و توان خود را برای فراگیری عمیق دروس و کسب دانش صرف کنیم. قاعدتاً به طور طبیعی با ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی به مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری، وزن پژوهش سنگین‌تر از آموزش خواهد شد. البته ادامه تحصیلات تکمیلی یک ضرورت نیست و من همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنم آن چه به آنها محول شده است را با تمام قدرت، دقت و به بهترین نحو انجام دهند. به عنوان مثال، یک دانشجوی مقطع کارشناسی با پیش زمینه آموزشی مناسب می‌تواند مهارت‌های نرم‌افزاری، حرفه‌ای و عملی لازم را کسب کند که خود ضامن اشتغال و موفقیت‌های بعدی باشد. البته امیدوارم با گسترش صنعت در استان گیلان و بطور کلی بهبود شرایط اقتصادی، انگیزه دانشجویان بیشتر و اشتغال در تخصص مرتبط و درآمدشان نیز افزایش یابد.   به دغدغه مالی دانشجویان دکتری توجه شود وی در ادامه افزود: در دوره دکتری که معمولاً طولانی است و حدود چهار تا پنج سال طول می‌کشد دغدغه مالی دانشجویان باتوجه به شرایط سنی آنها بسیار افزایش می‌یابد لذا در نظر گرفتن حقوق برای دانشجویان دکتری و مشوق‌های مالی نیز سبب می‌شود دانشجویان کار پژوهشی را امیدوارانه، با آرامش بیشتر، تمرکز بالاتر و انگیزه بیشتر انجام دهند تا نتیجه مطلوبی حاصل گردد. ‌  سازمان‌ها و صنایع به ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه گیلان اعتماد کنند دکتر انصاری خلخالی در پایان با اشاره به موقعیت کنونی دانشگاه گیلان اظهار داشت: از زمان آغاز تحصیل من تاکنون 32 سال می‌گذرد و من در این سال‌ها شاهد روند رشد و میزان پیشرفت دانشگاه گیلان بوده‌ام که به نظر می‌رسد نرخ این رشد بالاتر از میانگین رشد دانشگاه‌های کشور بوده و گواه آن، حضور دانشگاه گیلان در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است. سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌های استان می‌بایست بیش از پیش، بر ظرفیت متنوع و بالای کنونی این دانشگاه جامع، اعضای هیأت علمی متعهد و فعال با طیف وسیعی از تخصص‌های مختلف و دانشجویان مستعد مقاطع کارشناسی تا دکتری آن اعتماد و تکیه کنند.

14 11 2024

رئیس مرکز اسناد،کتابخانه و نشر دانشگاه: امکان جستجو در بیش از 125 میلیون رکورد منابع دیجیتال از طریق مگاپیپر برای کاربران کتابخانه دانشگاه فراهم است

به مناسبت هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با دکتر نوید قوی حسین‌زاده رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم. دکتر حسین‌زاده ضمن تبریک هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به جامعه دانشگاهی گیلان، به ویژه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه، در ارتباط با وظایف کتابخانه دانشگاه گفت: فراهم كردن زمينه‌های تحقيق و پژوهش براي كاربران دانشگاه، گردآوری و مجموعه‌سازی منابع علمی اعم از چاپی و الکترونیکی، اشاعه اطلاعات در جهت تقویت برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت آموزش استفاده مطلوب از منابع اطلاعاتی و بهره‌گیری مؤثر از آنها، در زمره مهم­ترین وظایف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه محسوب می‌­شود. رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان امکان دسترسی به ۲۲۷ هزار و ۳۱۶ منبع اطلاعاتی اعم از کتاب، پایان نامه/ رساله و مواد سمعی و بصری را برای کاربران کتابخانه فراهم نموده است که این تعداد شامل ۱۷۰ هزار و ۴۰۹ جلد کتاب فارسی، ۳۷ هزار و ۲۰۱ جلد کتاب لاتین، ۱۷ هزار و ۳۱۸ عنوان پایان نامه/ رساله و ۲ هزار و ۵۶۸ عدد تجهیزات سمعی و بصری است. وی در ادامه افزود: از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر، امکان جستجو در بیش از 125 میلیون رکورد منابع دیجیتال (شامل ده نوع مدرک اعم از مقالات ژورنالی، مقالات کنفرانسی، کتاب های الکترونیکی، گزارش ها، Book Chapter و ...) در بیش از 100 پایگاه علمی برای کاربران کتابخانه دانشگاه فراهم شده است که علاوه بر این، بر اساس تفاهم‌­نامه منعقده بین دانشگاه گیلان و موسسه ISC، امکان دسترسی به متن کامل مدارک پایگاه‌­های اطلاعاتی آن مرکز نیز برای کاربران دانشگاه گیلان وجود دارد. دکتر قوی حسین‌زاده در خصوص تعداد کاربران کتابخانه گفت: حدود ۱۸ هزار دانشجو، 436 عضو هیأت علمی و 554 کارمند دانشگاه عضو فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه هستند. رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه در ادامه، درخصوص خدمات مرکز نشر دانشگاه گفت: این مرکز به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نموده و به انتشار کتب دانشگاهی می­‌پردازد. وی درخصوص آثار منتشر شده در مرکز نشر دانشگاه گیلان افزود: تاکنون بالغ بر ۶۰۰ عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، ترجمه و تدوین منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاه­‌های کشور مورد تدریس قرار می­‌گیرند که از سال ۱۴۰۱، سامانه مرکز نشر دانشگاه به نشانی https://psug.guilan.ac.ir برای الکترونیکی کردن تمامی مراحل فرآیند نشر کتاب در مرکز نشر دانشگاه گیلان راه­‌اندازی شده است. دکتر قوی حسین‌زاده در ارتباط با نشریات علمی دانشگاه گیلان، افزود: مرکز اسناد، کتابخانه و نشر حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، مسئولیت انتشار ۲۵ نشریه علمی را بر عهده دارد که از این تعداد، بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه‌بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنج نشریه علمی دانشگاه CJES (Caspian Journal of Environmental Sciences)، نشریه JMM (Journal of Mathematical Modeling) ، نشریه JART (Journal of Algebra and Related Topics) ، نشریه تحقیقات تولیدات دامی، نشریه تحقیقات آفات گیاهی موفق به دریافت رتبه «بین‌­المللی» شده‌­اند. وی در ادامه افزود: نشریات نقد و نظریه ادبی، پژوهشنامه حقوق کیفری، فیزیولوژی و بیوتکنولوژی آبزیان، تغذیه آبزیان، علوم و تحقیقات بذر ایران و تحقیقات غلات موفق به دریافت رتبه «الف» و سایر نشریات علمی دانشگاه گیلان دارای رتبه «ب» و یا در دست ارزیابی هستند و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه حائز رتبه «ج» و «د» نشده است. وی حمایت مالی در قالب پرداخت حق­‌الزحمه پژوهشی به داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی برای چاپ هر شماره از نشریه، فراهم کردن امکانات دسترسی به سامانه همانندجوی نشریات ایرانداک، خرید کد DOI برای تخصیص دادن به مقالات نشریات، پرداخت هزینه پشتیبانی سامانه مدیریت نشریات علمی، مشاوره در امر نمایه‌سازی نشریات، برگزاری کارگاه­‌های تخصصی برای عوامل اجرایی نشریات را از جمله برنامه­‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برای حمایت از نشریات علمی عنوان کرد. رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه گفت: با شروع نیمسال تحصیلی جدید، بخش مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان پس از مدتی وقفه به علت جابجایی بخش و جانمایی در مکان مناسب، فعالیت خود را در مکان جدید واقع در طبقه دوم ساختمان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از سر گرفته است. بخش مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه دارای مجموعه ای بالغ بر ۱۶ هزار جلد کتاب نفیس و کمیاب است که بر اساس رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا (LC) سازماندهی شده و به صورت سیستم قفسه باز اداره می شود که این بخش روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 8 صبح لغایت 15 عصر پذیرای دانشجویان، استادان، کارمندان و پژوهشگران محترم است.

04 11 2024

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان: ازدواج دانشجویی، یکی از موفق‌ترین ازدواج‌ها در بین اقشار جامعه است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت: جشن ازدواج دانشجویی هر ساله در راستای تشویق، ترغیب و ترویج ازدواج آگاهانه، بهنگام و آسان، توسط دفتر نهاد رهبری در دانشگاه با مشارکت سایر واحدها برگزار می شود. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی گفت: ازدواج به عنوان یک مسئله مهم فرهنگی و اجتماعی از اهمیت بسزائی در دین مقدس اسلام برخوردار است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است و تأخیر در انجام این مسئله مهم، می‌تواند آسیب‌های اجتماعی زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده یکی از پایدارترین و موفق‌ترین ازدواج‌ها، ازدواج دانشجوئی است که از سطح آگاهی بیشتری برخوردار است. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: مراسم جشن ازدواج 40 زوج دانشجو در روز 16 آبان ماه ساعت 14 در تالار حکمت دانشگاه برگزار می شود که علاوه بر مراسم جشن، کارگاه های مهارتی ویژه زوجین نیز توسط استادان متخصص در این حوزه در راستای افزایش مهارتهای زندگی برگزار می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین عباسی، کاشت نهال توسط هر زوج در بوستان خانواده دانشگاه، برگزاری مسابقه چالش آشپزی، برنامه‌های تفریحی و حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه را از دیگر برنامه‌های جشن ازدواج دانشجویی دانشگاهیان دانشگاه گیلان دانست.

28 10 2024

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه: دانشگاه بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور است

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگویی با دکتر محسن محمدی گلنگش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با محوریت فعالیت‌های آموزشی انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم.   ورود دانشجویان به دانشگاه می‌تواند فرصت طلایی برای شکوفایی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی آنان باشد دکتر محمدی در ابتدا ضمن تبریک موفقیت دانشجویان ورودی جدید برای قبولی در بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور، گفت: دانشگاه گیلان با 551 عضو هیأت‌علمی و پذیرش حدود 3700 نفر دانشجوی ورودی جدید تاکنون، با حدود 18 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، در 13 دانشکده و پردیس دانشگاهی فعالیت می‌نماید. این دانشگاه همچنین دارای دو پژوهشکده، 58 گروه آموزشی، 340 رشته-گرایش تحصیلی است و تاکنون حدود 74877 نفردانش‌آموخته داشته است. از آنجاییکه ورود به دانشگاه در هر مقطع تحصیلی از حس و حال متفاوتی برخوردار است، ورود دانشجویان به دانشگاه می‌تواند فرصت طلایی برای شکوفایی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی آنان باشد.   معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در ادامه درخصوص فعالیت‌های کلان این معاونت گفت: ارتقای کیفیت آموزش، نظارت، اصلاح و ارتقای فرایند‌های آموزشی، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی بین‌المللی، بازنگری سرفصل دروس و تدوین رشته و سرفصل رشته‌های جدید، برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد دانشکده‌های جدید، تلاش در جهت حمایت از استعدادهای درخشان و جذب نخبگان، اصلاح، روزآمدسازی و بهبود محتوای آموزشی، ایجاد بستر مناسب برای توانمندسازی دانشجویان مقاطع مختلف، توسعه رشته‌های تقاضامحور و بین رشته‌ای، توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تأمین هیأت‌علمی گروه های آموزشی، توجه به ارتقای مرتبه، ترفیع و تبدیل وضعیت اعضای هیأت‌علمی، پیگیری مطالبات اعضای هیأت‌علمی در بخش حق‌التدریس و حق‌الزحمه‌ها، ارائه پیشنهادات مرتبط با معاونت جهت تصویب در هیأت امنا، شورای دانشگاه و هیأت رئیسه، برنامه‌ریزی برای پذیرش دانشجو از طریق بورسیه صنعتی به منظور تضمین اشتغال و افزایش انگیزه در دانشجویان، توجه به وضعیت آموزشی دانشجویان شاهد و ایثاگر، نظارت بر عملکرد اساتید مشاور آموزشی و ... از جمله فعالیت‌های زیرمجموعه‌های این معاونت است که در قالب شورای آموزشی، شورای تحصیلات تکمیلی، شورای گسترش و برنامه‌ریزی درسی، شورای دانشجویان بین‌الملل، کمیسیون بررسی موارد خاص، ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر، کمیته ترفیع، هیأت ممیزه، شورای دانشگاه و سایر کمیته‌های تخصصی بررسی و انجام می‌شوند. وی در ارتباط با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای پیشرفت دانشگاه در راستای اسناد بالادستی گفت: باتوجه به سیاست‌های کلان وزارت عتف، دانشگاه گیلان نیز در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی، پذیرش دانشجویان بین‌الملل به شیوه مجازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، پذیرش دانشجویان دکتری پژوهش محور، پذیرش دانشجوی استادمحور در راستای حل مسائل جامعه، توسعه رشته‌های تقاضامحور براساس اسناد بالادستی و آمایش علمی و منطقه‌ای را در اولویت قرار داده است. همچنین توسعه پذیرش دانشجو از طریق بورس صنعتی که در سالهای اخیر برای اولین بار در دانشگاه انجام شده، اصلاح سرفصل‌های دروس با رویکرد افزایش دوره‌های مهارتی و کارورزی به منظور توانمندسازی دانشجویان و نیز تدوین رشته و سرفصل‌های جدید نیازمحور، از دیگر برنامه‌های دانشگاه است که امید است با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم مطابق با نیازهای جامعه، در ارتقاء جایگاه دانشگاه در زمینه ملی و منطقه‌ای تأثیرگذار باشیم. دکتر محمدی درخصوص سیاست‌های دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی گفت: مقاطع تحصیلات تکمیلی تلاقی آموزش و پژوهش در عالی‌ترین سطوح دانشگاهی بوده و تلاش می‌شود با تشویق دانشجویان به انجام پژوهش‌های کاربردی، برای تربیت دانش‌آموختگانی توانمند و ماهر در جهت رفع نیازهای جامعه گامی برداشته شود. به همین منظور گسترش کمی و توجه به کیفیت دوره‌های تحصيلات تكميلي، ایجاد دوره‌های بین رشته‌ای نیازمحور، حمایت از پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تقویت اختیارات اجرایی و بهبود امکانات دانشکده‌ها به تناسب گستردگی و عملکرد، تأکید بر موضوعات کاربردی پارساها با اولویت رفع نیاز جامعه و زمینه‌سازی برای پذیرش دانشجویان خارجی از سیاست‌های دانشگاه در حوزه تحصلات تکمیلی است.   بورس صنعت یک رویکرد جدید و موفق در پذیرش دانشجو است که با هدف مشارکت دانشگاه در حل نیازهای جامعه طراحی شده است معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به برنامه‌های دانشگاه درخصوص پذیرش دانشجوی بورسیه صنعتی افزود: بورس صنعت یک رویکرد جدید و موفق در پذیرش دانشجو است که در سال‌های اخیر در سیاست‌های آموزشی وزارت عتف قرار گرفته است. در این نوع بورس که با هدف مشارکت دانشگاه در حل نیازهای جامعه به ویژه در بخش صنعت طراحی شده است، دانشجویان بورسیه با حمایت مالی در زمان تحصیل، ضمن اینکه دغدغه شغلی نخواهند داشت، بصورت هدفمند و با انگیزه در راستای تخصص خود  ادامه تحصیل داده و در این مسیر، پروژه‌های مربوط به دوره و مقطع تحصیلی خود را مطابق نیاز صنعت انجام می‌دهند. در حال حاضر بورسیه صنعت در دانشگاه گیلان به دو صورت بورسیه صنعت در بدو پذیرش؛ که با کد رشته محل مجزا با عنوان صنعت مربوطه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام می‌‌شود و بورسیه صنعت در زمان تحصیل؛ که برای رشته‌های دایر در تمامی مقاطع، در صورت درخواست صنعت مطابق ضوابط؛ انجام می‌شود. دکتر محمدی ضمن بیان تعداد اعضای هیأت‌علمی فعال در دانشگاه، از اقدامات انجام شده درخصوص اعضای هیأت‌علمی گفت: دانشگاه گیلان درحال حاضر دارای 551 عضو هیأت‌علمی تمام وقت است که از نظر مرتبه علمی، 84 استاد، 219 دانشیار و 36 مربی مشغول به فعالیت هستند که در سال‌جاری 11 عضو هیأت‌علمی به مرتبه دانشیاری و 2 عضو هیأت‌علمی به مرتبه استادی ارتقا یافتند. همچنین برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی، بررسی درخواست ترفیع و ارتقای مرتبه اعضای هیأت‌علمی، جهش علمی، اعطای پایه‌های تشویقی، پایه‌های ایثارگری، انتخاب عضو هیأت‌علمی سرآمد آموزشی، انتخاب عضو هیأت‌علمی نمونه و پیگیری مطالبات حق‌التدریس و حق‌الزحمه و قراردادهای مربوط به عضو وابسته و طرح تعاون از جمله اقدامات این مجموعه برای اعضای هیأت‌علمی بوده است.   دانشگاه بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور است وی در انتها ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای کلیه دانشجویان و استادان، خطاب به دانشجویان ورودی جدید دانشگاه گفت: دانشجویان عزیز، دانش آموختگان موفق و افتخارآفرین دانشگاه گیلان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی این پیام شفاف را به شما خواهند داد که شما هم یکی از این افراد موفق و افتخارآفرین در آینده خواهید بود و دنیا برای آینده‌ای بهتر در انتظار شما است، پس امیدوارانه، پرتلاش در این مسیر گام بردارید. امیدوارم مجموعه دانشگاه گیلان بستری مناسب برای تحقق رؤیاهای استعدادهای کشور باشد.

25 10 2024

تأکید رئیس دانشگاه گیلان بر اهمیت مسئولیت‌پذیری، تعهد و مهارت‌آموزی دانشجویان ورودی جدید در مسیر تحصیلی

رئیس دانشگاه گیلان در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه، ضمن تبریک به دانشجویان ورودی جدید دانشگاه در سال ۱۴۰۳ برای انتخاب این مرکز علمی، بر مسئولیت‌پذیری، تعهد و مهارت‌آموزی در مسیر تحصیلی تأکید کرد. دکتر محمد دوستار در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه قبولی دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه گیلان، نقطه آغاز یک مسیر جدید و سرشار از فرصت‌های علمی و حرفه‌ای است گفت: شما دانشجویان ورودی جدید با حضور خود در دانشگاه، خون تازه‌ای در رگ‌های دانشگاه دمیده‌اید که از این پس به عنوان عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه گیلان هستید. رئیس دانشگاه گیلان افزود: مسئولین، اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه در تلاش هستند زمینه و بستر فضای شاداب و امیدآفرین را برای دانشجویان دانشگاه به عنوان آینده‌سازان ایران عزیز فراهم کنند تا در فضایی آرام بتوانند به تحصیل بپردازند. وی افزود: رویکرد دانشگاه گیلان، ارتقاء کیفیت و مهارت محورکردن آموزش از طریق تقویت ارتباط با حوزه صنعت و جامعه و برگزاری رویدادهای فناورانه است، از این‌رو دست‌اندرکاران صنایع، خدمات و کشاورزی می‌توانند نیازهای خود را به دانشجویان و اعضای هیأت علمی برای انجام پژوهش‌ها اعلام کنند تا با انجام تحقیقات و بکارگیری نتایج آنها در عرصه صنعت؛ هزینه‌ها کاهش و کیفیت تولیدات و خدمات ارتقاء یابد.  دکتر دوستار در ادامه به برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، ویژه آثار انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در آبان ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه گیلان اشاره کرد و افزود: این جشنواره رویدادی برای رقابت و عرضه دستاوردهای علمی برتر دانشجویان در قالب کارهای علمی و دانشجویی است.  وی همچنین گفت: سومین جشنواره ملی قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز با هدف شناخت استعدادها و توانایی‌های دانشجویان در زمينه‌های فرهنگی و هنری و بسترسازی جهت رشد و بالندگی آن‌ها سال آینده به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار می شود. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه درباره فضاسازی رسانه‌ای در ارتباط با جلوگیری از بازگشت دانشجویان تعلیقی و اخراجی این دانشگاه گفت: دانشگاه گیلان در اتفاقات ۱۴۰۱ و به دلیل فعالیت‌های سیاسی و صنفی دانشجوی اخراجی نداشته است تا به دانشگاه برگردانده شوند.  وی درباره اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها، مبنی بر اینکه دانشجویان تعلیقی دانشگاه گیلان بازنگشتند و با اشاره به دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تأکید رئیس جمهور مبنی بر بازگشت دانشجویان تعلیقی ناشی از حوادث ۱۴۰۱ که مطالبه‌گری داشتند، افزود: دانشگاه گیلان هیچ گونه دانشجوی اخراجی و تعلیقی نداشته است و در این خصوص نیز، اطلاعات درخواست شده در اختیار سازمان امور دانشجویان قرار داده شد.  دکتر دوستار بیان کرد: ممکن است دانشجویی به دلیل تخلفات آموزشی و اداری، طبق قانون و ضوابط پس از بررسی در کمیته‌های مرتبط تعلیق شود یا برای ادامه تحصیل تذکری دریافت نماید، اما دانشجوی اخراجی و تعلیقی به خاطر فعالیت سیاسی و صنفی و اتفاقات ۱۴۰۱ نداشتیم و هرگونه اخبار منتشره در این خصوص تکذیب می‌شود. وی ضمن استقبال از عضویت و فعالیت دانشجویان در تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی، سیاسی، بسیج دانشجویی، انجمن‌های علمی و هیأت مذهبی در دانشگاه، گفت: اینگونه فعالیت‌ها باعث توانمندسازی و مهارت‌آموزی دانشجویان می‌شود که در آینده نیز در مسیر شغلی اثربخش خواهند بود. وی در پایان از تلاش‌های کلیه دانشجویان، اعضای هیأت علمی، کارمندان و خانواده‌های آنان برای رشد و پیشرفت دانشگاه در مسیر علمی و پژوهشی و فرهنگی تقدیر کرد.

20 10 2024

سرپرست مدیریت امور دانشجویی دانشگاه: داشتن تشکل های صنفی دانشجویی فعال، می تواند زمینه ساز خدمت رسانی بهتر به دانشجویان شود

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، باتوجه به ارتباط مستقیم معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان با زیست دانشجویی و ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگویی را با دکتر محمد محمدپور مقدم سرپرست مدیریت امور دانشجویی دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب می‌کنیم. - در ابتدا لطفأ مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه در حوزه دانشجویی را به طور خلاصه بیان نمایید. ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان گرامی و به‌ویژه دانشجویان ورودی جدید، امیدوارم در سایه الطاف الهی و با تلاش، همت، شور و شوق جوانی از فرصت حضور در دانشگاه گیلان برای کسب دانش و معرفت از محضر استادان و معاشرت و هم‌فکری با دانشجویان برای خودسازی و پی‌ریزی آینده‌ای درخشان برای خود و ایران عزیز بهره‌مند گردند. معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان در قالب ادارات خوابگاه‌های (سراهای) دانشجویی، تغذیه، رفاه و تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه و نیز مرکز بهداشت، درمان و مشاوره، کمیسیون موارد خاص و کمیته انضباطی به ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی می‌پردازد. بهسازی و نگهداری سراهای دانشجویی و تلاش در جهت توسعه سرانه فضاها و مدیریت روند اسکان دانشجویان، فراهم نمودن امکانات زیرساختی و نظارت بر حسن اجرای مقررات در سراهای دانشجویی از جمله وظایف اداره خوابگاه های دانشجویی است. همچنین این اداره موظف است در چارچوب آیین‌نامه‌های ابلاغی بر عملکرد سراهای غیردولتی (خودگردان) نظارت نماید. اداره تغذیه در زمینه پیگیری امور تعیین پیمانکاران، تدوین برنامه غذایی مبتنی بر دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت عتف، نظارت بر عملکرد پیمانکاران و کنترل کیفیت مواد اولیه، روند طبخ، غذای توزیع شده و امور مرتبط با بهداشت محیط در تمامی سلف‌های دانشجویی فعالیت می‌نماید. همچنین این اداره با فراهم نمودن سامانه تغذیه بر روند طبخ و توزیع و میزان رضایت دانشجویان از غذاهای توزیع شده نظارت می‌نماید. اداره رفاه مسئول پیگیری امور مرتبط با تسهیلات دانشجویی (در قالب وام‌های شهریه، ضروری و تحصیلی، وام مسکن ویژه متأهلین)، تسویه‌حساب، بیمه، جذب همیاران دانشجو، نظارت بر شورای رفاهی-صنفی دانشجویی می‌باشد. این اداره در سال گذشته قریب به 1600 نفر تسهیلات به ارزش تقریبی 16.3 میلیارد تومان پرداخت نموده است. در کنار این ادارات کمیسیون موارد خاص دانشگاه روند بررسی درخواست‌های مرتبط با آیین‌نامه این کمیسیون را مدیریت می‌نماید. در سال گذشته جلسات کمیسیون موارد خاص دانشگاه در سطح دانشگاهی به‌منظور بررسی بیش از 3100 پرونده در 15 جلسه و در سطح شورای استانی نیز بیش از 410 پرونده در 15 جلسه؛ در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری؛ تشکیل شد. کمیته انضباطی دانشگاه نیز در چارچوب آیین‌نامه‌های موجود از مسیر طرح در شورای بدوی و سپس در شورای تجدیدنظر به تخلفات انضباطی دانشجویان رسیدگی می‌نماید. براین‌اساس ضروری است دانشجویان گرامی دقت و اشراف ویژه‌ای به مقررات و ضوابط دانشگاهی داشته باشند. انجام طرح پایش سلامت، تولید محتوای آموزشی پزشکی و بهداشتی، مدیریت فعالیت همیاران سلامت، برگزاری جلسات آموزشی حضوری و مجازی، ارائه ویزیت و مشاوره رایگان، اجرای طرح‌ها و رویدادها مانند پویش سلامت ملی دیابت و فشارخون، مزاج‌شناسی و...، ارائه خدمات پزشکی، پاراکلینیکی و دندانپزشکی و انجام بازرسی‌های بهداشت محیط از فعالیت‌های شاخص مرکز بهداشت و درمان دانشگاه به شمار می‌روند. در کنار موارد فوق مرکز مشاوره در یک سال اخیر با ارائه خدمات مشاوره و روان­‌درمانی حضوری و غیرحضوری (بیش از 4000 مورد)، برگزاری کارگاه‌های  پیشگیری و بهداشت روان (قریب به 100 مورد)، تشکیل جلسات و نشست‌های درون و برون سازمانی (قریب به 40 مورد)، برگزاری مسابقه‌های دانشجویی (3 مورد)، تولید و انتشار محتواهای بهداشت روان (7 مورد) و بازدید از مراکز مشاوره دانشگاه‌های منطقه 2 کشور به عنوان دبیرخانه مراکز مشاوره منطقه دو به ارائه خدمات به دانشگاهیان پرداخته است. اداره تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه معاونت دانشجویی نیز با ارتباط نزدیک با دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه و با هدف توسعه فضاها و فعالیت‌های ورزشی همگانی و حرفه‌ای دستاوردهای ارزشمندی در سطح کشور داشته است و در تلاش است با بازآفرینی و توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات به‌عنوان یک مرکز مرجع در سطح استان نقش‌آفرینی نماید. در یک سال گذشته چه اقداماتی در حوزه دانشجویی صورت‌گرفته است؟ در یک سال گذشته هر یک از ادارات و حوزه‌های معاونت دانشجویی به‌تناسب وظایف خود اقدام به ارائه خدمات و توسعه و مدیریت فرایندها نموده‌اند. در این بازه هر یک از ادارات تلاش نموده‌اند در چارچوب برنامه عملیاتی دانشگاه برنامه‌ریزی فعالیت‌های خود را مدیریت نمایند و تلاش کنند روند ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی را بهبود بخشند. در هریک از بخش‌ها در کنار روند معمول ارائه خدمات در سراهای دانشجویی، سلف‌سرویس‌ها، تأمین و ارائه وام‌ها و خدمات مشاوره و درمان و امور تربیت‌بدنی و فوق‌برنامه به‌تناسب تأمین منابع و اولویت‌ها تجهیز، تعمیر و به‌روزرسانی تجهیزات و سامانه‌ها انجام پذیرفته است. همچنین تلاش شده است در مسیر بهره‌مندی بهتر دانشجویان از خدمات و آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط با حوزه معاونت دانشجویی از طریق ارائه بروشورها و محتوا در فضای مجازی گام برداشته شود. سراهای (خوابگاه‌) دانشجویی دانشگاه در چه وضعیتی قرار دارند؟ در حال حاضر 19 بلوک خوابگاه دانشجویی دولتی تحت مدیریت اداره سراهای دانشجویی دانشگاه فعال هستند که از این مجموع یک بلوک خواهران و یک بلوک برادران در دانشکده منابع طبیعی و یک بلوک خواهران در دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان استقرار دارند و سایر موارد در مجتمع مرکزی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و تعدادی نیز در سطح شهر رشت قرار دارند. مطابق اسناد جذب دانشجوی بین‌الملل و تبادل دانشجویان خارجی، دانشجویان بین‌الملل نیز در این سراها اسکان داده می‌شوند. زیر ساخت‌های اینترنت در بیش از نیمی از این سراها توسعه یافته‌اند و برنامه عملیاتی برای توسعه شبکه در سایر بلوک‌ها در دستور کار قرار دارد. با تأمین منابع مالی و مشارکت دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه روند بهسازی، تعمیر و نگهداری این اماکن به صورت پیوسته در جریان است. از آنجایی که بخش عمده‌ای از این بناها در بازه زمانی سال­‌های 1360 تا 1390 به بهره‌برداری رسیده‌اند این روند پیوسته تعمیر و نگهداری نیز با توجه به تراکم بالای دانشجویان و فرسودگی زیرساخت‌ها جوابگوی مسائل و مشکلات سراهای مذکور نیست که این موضوع در نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌های کشور که ماه گذشته برگزار شد، به عنوان یکی از بندهای بیانیه پایانی مطرح شد که نیازمند تخصیص بودجه ویژه در سطوح برنامه‌ریزی عالی کشور می‌باشد. با این حال در دانشگاه گیلان به تناسب منابع موجود پیگیر اصلاح تدریجی ساختارها و یافتن راه کارهای جایگزین به منظور به روزرسانی بناها هستیم. وضعیت استانداردهای سراهای دانشگاه تا چه اندازه‌ای به استاندارد کشوری نزدیک می‌باشد؟ شرایط در تمامی بلوک‌های سراهای مذکور مشابه نیستند با این‌حال بر اساس استاندارهای ابلاغی برای سراهای دانشجویی رتبه‌بندی سراها در یک بازه قابل‌قبول و بسیار نزدیک به استاندارهای کشوری قرار دارد، هر چند این وضع با شرایط ایده‌­آل فاصله دارد. نکته قابل‌ذکر در این بخش تراکم بالای جمعیت ساکن در سراهای دانشجویی موجود است که به‌تدریج با دانش‌آموختگی دانشجویان سال‌های پیش از تعداد دانشجویان ساکن خوابگاه کاسته می‌شود.  باتوجه‌ به کمبود زیرساختی در سراهای دانشگاه، برنامه‌ای برای گسترش سراها وجود دارد؟ در حال حاضر باتوجه‌ به سیاست‌های عمومی کشور، مجوز فعالیت‌های عمرانی به ساخت و توسعه سراهای دانشجویی متأهلین اختصاص داده می‌شود که دانشگاه گیلان نیز از فرصت ایجاد شده در این حوزه بهره برده و در حال آماده‌سازی سرای دانشجویان متأهل است. در کنار این برنامه، فرایند ساخت 210 واحد سرای متأهلین با حمایت وزارت عتف از دیگر برنامه‌های مصوب دانشگاه می‌باشد. البته در مسیر توسعه سرانه سراهای دانشجویی می‌توان به ظرفیت کمک‌های خیرین نیز توجه نمود. عملکرد کلی اداره امور خوابگاه‌ها و تغذیه دانشگاه به لحاظ آماری چگونه بوده است؟ خوابگاه‌های پسران در مجموعه میرزا کوچک‌خان در قالب 7 بلوک و خوابگاه شهید رحتمی؛ خوابگاه‌های خواهران نیز در دو مجموعه در داخل دانشگاه و در سطح شهر رشت با امکان اسکان قریب به 4000 نفر در حال فعالیت هستند. در کنار این مجموعه، دانشکده منابع طبیعی در صومعه‌سرا و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان مجموعاً با ظرفیت حدوداً 400 نفر به ارائه خدمات به دانشجویان گرامی می‌پردازند.  در حوزه تغذیه نیز در سال گذشته در 5 سلف فعال دانشگاه؛ 3 سلف در ساختمان مرکزی، دانشکده تربیت بدنی و دانشکده علوم پایه، 1 سلف در دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا و 1 سلف در دانشکده فنی شرق؛ در مجموع حدود 1 میلیون و 100 هزار وعده غذایی توزیع شده است که تمامی مراحل تدوین برنامه غذایی، تهیه مواد اولیه، پخت و توزیع با نظارت کارشناسان اداره تغذیه و بهداشت محیط انجام پذیرفته است. در کنار این نظارت‌ها، ارزیابی‌های حاصل از مشارکت دانشجویان از طریق سامانه نظرسنجی برای تعیین کیفیت و بهبود آنالیز و برنامه غذایی به کار برده شده است. باتوجه‌ به بازگشایی دانشگاه‌ها چه اقداماتی در خوابگاه‌ها انجام شده است؟ از جمله اقدامات می‌توان به انجام عملیات عمرانی با همراهی دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه در بخشی از بلوک‌های سراهای دانشجویی شامل تعمیرات سرویس‌های بهداشتی، بازسازی سقف‌های ساختمان، تعمیرات سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، رنگ‌آمیزی بلوک‌ها، خرید و نصب حدود 5000 مترمربع موکت، خرید یخچال و اجاق‌گاز، تعمیر یخچال، جاروبرقی و اجاق‌گاز، نصب کف‌پوش، سم‌پاشی، نصب و راه‌اندازی گیت‌های دو مجتمع خوابگاهی دختران، شستشوی فرش‌ها و روفرشی‌ها، نظافت در چندین مرحله پس از خروج دانشجویان در انتهای نیمسال دوم تحصیلی، پس از تعمیرات و پیش از ورود در آغاز نیمسال تحصیلی جدید و تجهیز و بازگشایی خشک‌شویی دانشگاه اشاره نمود. در مورد تغذیه و امور سلف‌سرویس دانشگاه چه اقداماتی صورت‌گرفته است؟ تعمیر و سرویس کلیه تجهیزات صنعتی و غیرصنعتی در آشپزخانه‌ها و سلف‌های دانشگاه، ساخت سردخانه دومنظوره جهت افزایش ظرفیت ذخیره مواد اولیه در سلف مرکزی، فعال‌نمودن افزونه نظرسنجی تغذیه و ارزیابی میزان رضایت نسبی از غذاها، بهینه‌سازی بخش‌هایی از فضاهای سلف و آشپزخانه مرکزی و رنگ‌آمیزی، به‌روزرسانی آنالیز غذاها به‌منظور بهبود کیفی و کمی غذاها، به‌روزرسانی تمام تبلت‌های سلف‌های دانشگاه، اخذ مجوز خرید و فعال‌سازی افزونه تشخیص چهره در سلف‌های دانشگاه، از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است. در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و وام به دانشجویان متقاضی، چه اقداماتی صورت‌گرفته است؟ اطلاع‌رسانی، ثبت‌نام و پرداخت انواع وام‌های تعریف شده در ساختار صندوق رفاه دانشجویان، پوشش بیمه حوادث، نقص‌عضو و فوت دانشجویان (از اول مهرماه تا پایان شهریورماه سال بعد)، پوشش بیمه سلامت دانشجویان بین‌الملل، ساماندهی و بایگانی سند تعهد دانشجویان متقاضی وام‌ها، از اقدامات قابل ذکر در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و وام به دانشجویان می‌باشد.  در مورد سرویس‌های ایاب‌وذهاب دانشجویان چه اقداماتی انجام شده است؟ سرویس‌دهی ایاب‌وذهاب دانشجویان با همکاری واحد نقلیه تحت نظارت مدیریت امور اداری و پشتیبانی دانشگاه انجام می‌پذیرد که در تعامل با حوزه دانشجویی و شورای صنفی دانشجویان هر ساله بر اساس ضرورت اقدام به برنامه‌ریزی روند سرویس‌دهی و ارائه خدمات می‌نمایند. در حال حاضر باتوجه‌ به فرسودگی و کمبود تعداد اتوبوس‌های موجود برنامه‌ریزی ایاب‌وذهاب با چالش‌هایی همراه است که پیگیری ها برای بهبود وضعیت موجود ادامه دارد. تاکسی‌های مسیر دانشگاه به میدان مصلی نیز طبق روال معمول بر اساس تعرفه‌های مقرر در حال خدمت‌رسانی به دانشجویان هستند. و سخن پایانی؟ در سال‌های اخیر موضوع تأمین منابع انسانی در بسیاری از دانشگاه‌ها به چالشی اساسی بدل شده است که دانشگاه گیلان و به‌ویژه حوزه معاونت دانشجویی نیز با آن مواجه است. چنین محدودیت‌هایی در به‌کارگیری نیروی انسانی موردنیاز در بخش ستادی و صف، منجر به تراکم وظایف محول شده به همکاران می‌شود و در مواردی نیز روند خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد. همچنین دانشجویان به‌عنوان بهره‌برداران و ذی‌نفعان خدمات ارائه شده نقش بسزایی در مدیریت منابع و بهبود سطح خدمات دارند. این امر از دو منظر حائز اهمیت است. نخست آنکه درصورتی‌که دانشجویان عزیز در حفظ و نگهداری فضاها و تجهیزات دقت نظر کافی داشته باشند و به قوانین و مقررات زیست دانشجویی توجه داشته باشند از صرف هزینه‌های تکراری تعمیرات و نگهداری که هر ساله انجام می‌شود جلوگیری می‌نمایند و به این شکل منابع برای بهسازی و ارتقا کیفی و کمی هزینه می‌شود. دومین مورد مربوط به مشارکت دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با حوزه دانشجویی است. اگر دانشجویان در شکل‌دهی تشکل‌های صنفی فعال و توانمند مشارکت نمایند و از مسیر این تشکل‌ها دغدغه‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را مطرح نمایند می‌توان امیدوار بود که در نهایت این تعامل سازنده به اخذ تصمیمات بهتر و افزایش کارآمدی نظام خدمت‌رسانی شود.  در انتها باتوجه به اینکه خروجی فعالیت‌های حوزه معاونت دانشجویی با مشارکت و همکاری معاونت‌ها و دیگر واحدهای دانشگاه ارتباط دارد، لازم می‌دانم از حمایت‌­های همه ارکان دانشگاه که تاکنون زمینه‌ساز پیشبرد فعالیت‌ها و نیل به اهداف در حوزه معاونت دانشجویی بوده قدردانی نمایم و برای همه دانشگاهیان روزگاری سرشار از شور و شعور و موفقیت و شادمانی از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

06 08 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اصحاب رسانه: روز خبرنگار نماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه است

به مناسبت 17 مردادماه روز خبرنگار، نشست خبری رئیس دانشگاه گیلان با اصحاب رسانه استان در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه گیلان برگزار شد که در این نشست دکتر محمد دوستار روز خبرنگار را نماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر عرصه اطلاع رسانی و خبر به ویژه خبرنگار شهید محمود صارمی که به‌نام روز خبرنگار نامگذاری شده است، این روز را به عموم فعالان این عرصه تبریک گفت و افزود: طبق تحقیقاتی که انجام شده شغل خبرنگاری یکی از ده شغل پر استرس دنیا شناخته شده و این موضوع خود گواه بر حساس بودن این حرفه دارد. وی با بیان اینکه ترور، عملی غیرقانونی و غیرانسانی است و توسط کشورهایی که هویت انسانی ندارند روی می‌دهد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ترور و رفتار ناجوانمردانه بیشترین آسیب را به‌ویژه در اوایل انقلاب، ترور نخبگان علمی، ترور فرماندهان و مستشاران نظامی و چهره‌های تاثیرگذار  جبهه مقاومت، در جهان دیده است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه شهید سلیمانی و شهید هنیه از چهره‌های مقاومت هستند که بی‌نظمی سیاسی جهان از توانمندی آنها به نظم‌بخشی می‌رسید، گفت: شهادت اسماعیل هنیه در تهران یک اقدام غیر دیپلماتیک است که توسط رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و با شهادت این چهره وجدان همه دنیا بیدار شد و امیدواریم در دادگاه‌های صالح بین‌المللی، رژیم صهیونیستی محکوم و اسرائیل از صفحه روزگار محو شود. دکتر دوستار با بیان اینکه روز خبرنگار فرصتی مغتنم برای تشکر از تلاش‌های فعالان رسانه است تصریح کرد: در دانشگاه روز خبرنگار را نماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه می‌شناسیم و این همکاری دوسویه مجالی ارزشمند است که هم ظرفیت‌های دانشگاه را به مخاطبین آن معرفی کنیم و هم انتظارات و مطالبات قشر علمی شنیده شود تا در عرصه علمی و اجتماعی بهتر و دقیق‌تر تصمیم‌گیری شود. وی با تأکید بر نقش پررنگ خبرنگاران در زندگی آحاد جامعه گفت: خبرنگاران پل ارتباطی بین سازمان‌ها و جامعه هستند و در عصر حاضر که رسانه‌ها زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خبرنگاران باید علاوه بر ماهیت رسانه که خبررسانی است، از سواد و دانش رسانه‌ای برخوردار باشند تا بتوانند برای ارتقای کیفیت زندگی مردم در عصر رسانه، صحت و کیفیت اخبار و موضوعات متنوعی که بویژه در فضای مجازی منتشر می‌شود را به خوبی نمایان کنند.  رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دانشگاه گیلان تنها دانشگاه جامع و دولتی استان است، گفت: این دانشگاه دارای 564 هیأت علمی، 466 کارمند و حدود 14هزار دانشجوی مشغول به تحصیل است که از این تعداد بیش از 8 هزار نفر را دختران و 5 هزار و 700 نفر را پسران تشکیل می‌دهند. دکتر دوستار با بیان اینکه تعداد دانشجوبان دانشگاه در مهرماه امسال به ۱۸ هزار نفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۳ دانشکده و دو پژوهشکده است که با ظرفیت‌های کنونی پذیرای حدود 5هزار دانشجو در سال جدید خواهیم بود. وی چاپ ۸۳ جلد کتاب توسط اعضای هیأت علمی، فعالیت ۲۹ مجموعه و واحدهای فناور و مراکز رشد، فعالیت پنج شرکت دانش‌بنیان و راه‌اندازی پردیس با رویکرد کشاورزی و صنایع تبدیلی بر اساس نیاز استان را از دیگر اقدامات علمی و پژوهشی این دانشگاه دانست. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به انعقاد ۵۳ قرارداد کاربردی با صنعت در سال گذشته، گفت: دانشگاه گیلان با داشتن ۸۱ انجمن علمی و تشکل‌های فرهنگی و سیاسی، علمی علاوه بر انتقال دانش، پژوهش و ارائه فناوری به صنعت، در زمینه رشد فرهنگی، اجتماعی و معنوی دانشجویان نیز پیش قدم است. دکتر دوستار افق فعالیت دانشگاه را مهارت‌محورکردن آموزش دانست و گفت: هدف این است که خروجی دانشگاه بتواند نیازمندی جامعه را در عرصه صنعت و خدمات برطرف و مهارت آموزی را از طریق کارآموزی در کنار تحصیل با کمک صنعت و برگزاری دوره‌های توانمندسازی توسط انجمن‌ها، مراکز رشد و واحدهای فناور دنبال کند. وی با بیان اینکه دانشگاه در رویکرد جدید به دنبال عرضه فناوری است، گفت: علاوه بر تولید پژوهش و فناوری، عرضه فناوری‌های تولیدشده که درحال حاضر در عرصه صنعت نیز استفاده می‌شود از تصمیمات مهم در دوره جدید است که این موضوع علاوه بر ارتقاء سطح علمی، زمینه‌ساز حل مشکلات و دغدغه‌های استان خواهد بود که در دراز مدت قطع وابستگی به خارج را به دنبال دارد. رئیس دانشگاه گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان بعد از ۵۰ سال از فعالیت خود، به دنبال نگاه مسئله محور و شناخت مسائل است و در این راستا نشست‌های مختلفی برگزار کرده و نیازهای استان و جامعه را شناسایی و دسته‌بندی کرده و در راستای برطرف نمودن آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. دکتر دوستار افزود: درنظر داریم از طریق یک رویداد خدمات پنجاه ساله دانشگاه را در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی به اطلاع مردم برسانیم که در همین راستا پذیرای تعامل و همکاری مؤثر رسانه‌ها با دانشگاه هستیم. وی افزود: علاوه بر آن به دنبال تهیه مستندات از تاریخچه آموزشی، تدریس، تحصیل و پژوهش در گیلان هستیم و از کلیه افراد داخل و خارج کشور دعوت می‌شود تا اسناد و مدارک از تاریخچه آموزش عالی استان را به دبیرخانه‌ای که در دانشگاه گیلان تشکیل می‌شود ارائه کنند تا موزه علم و فناوری در گیلان راه‌اندازی و شناسنامه آموزش عالی گیلان به همگان معرفی شود. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت در حوزه فناوری به خصوص هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه هوش مصنوعی فعالیت‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و سیاسی جامعه را دستخوش تحول کرده است، در راستای مسیر رشد و توسعه دانشگاه و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، کارگروه توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه گیلان راه‌اندازی شد و در صدد هستیم تا بتوانیم رشته‌ هوش مصنوعی و در آینده نیز دانشکده تخصصی آن را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم. شایان ذکر است در پایان این نشست از خبرنگارانی که در سال گذشته با دانشگاه مشارکت فعال داشتند، تقدیر به عمل آمد. مشاهده تصاویر این مراسم

05 08 2024

پیام رئیس دانشگاه گیلان به مناسبت روز خبرنگار

رئیس دانشگاه گیلان در پیامی 17 مرداد ماه؛ روز خبرنگار را به اصحاب رسانه و فعالان عرصه اطلاع‌رسانی تبریک گفت. متن پیام دکتر محمد دوستار بدین شرح است: " به نام او که به قلم قسم یاد نمود" 17 مرداد ماه مصادف با عروج ملکوتی شهید محمود صارمی است که هنر و قلمش را فدای بیان حق و حقیقت کرد و سرانجام خون سرخ شهادت، میراثش را برای همه دوستداران دانایی و خرد مانا نمود تا حرفه خبرنگاری ارزشی بس معنوی و الهی پیدا کند. خبرنگاران، این طلایه‌داران راستین خدمت در رسانه، انسان‌های مجاهدی هستند که در کسوت شرافت‌مندانه خبرنگاری، به عنوان وجدان بیدار، چشم بینا و زبان حقیقت‌جوی جامعه، گام در وادی مقدس قلم و عرصه روشنگری نهاده و همواره تلاش می‌کنند تا با تولید و انعکاس به موقع اخبار، به بهترین شکل ممکن، رسالت حرفه‌ای خود را انجام دهند. از این رو گرامی داشت روز خبرنگار یعنی ارج نهادن به آگاهی و دانایی. هر خبری که نوشته می‌‌شود، چراغی است که در شبستان حیات فردی و وجدان جمعی جامعه افروخته می‌‌شود تا واقعیت، یعنی تصویر شفاف درستی‌‌ها و راستی‌‌ها و کژی‌ها و ناراستی‌ها، بیشتر و بهتر در دیدرس و قضاوت مخاطبان قرار گیرد. بی شک برای تحقق اهداف بلند علمی و فرهنگیِ «دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز» و همچنین حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینۀ علم و فرهنگ، مشارکت فعال خبرنگاران و اصحاب رسانه بسیار مهم و ضروری است. این روز بهانه و فرصت مناسبی است که از تلاش کلیه اصحاب رسانه که به نحوی در سال جاری تعامل و همکاری سازنده‌ای با دانشگاه گیلان داشته‌اند صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم بیش از گذشته زمینه تشریک مساعی بین اصحاب رسانه‌های گروهی و جامعه دانشگاهی فراهم شود.

17 05 2024

با تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طرح پژوهشی رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان، طرح برتر کشوری شد

در جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در تهران برگزار شد طرح پژوهشی سعید رهسپار رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه گیلان پس از داوری هیات داوران جشنواره، به عنوان طرح پژوهشی برتر کشور در حوزه آموزش عالی انتخاب شد که با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره، مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین نکوداشت روز ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به اهمیت انعکاس موفقیت های دانشگاه در بخش های مختلف که باعث امیدآفرینی می شود گفت: روابط عمومی علمدار امید آفرینی است. دکتر زلفی گل با بیان اینکه اگر رئیس دانشگاهی ارتباطش با روابط عمومی قوی نباشد اولین کسی که ضرر می کند خود رئیس دانشگاه است. مقام عالی وزارت با بیان اینکه مجموعه ای موفق هست که برای جایگاه روابط عمومی اهمیت قائل باشد افزود: تیتر خبر روابط عمومی ها بسیار مهم است چرا که تاریخ نگاری می کند. وی ادامه داد: بعضی اوقات عکس شما، عنوان و تیتر شما بخشی از تاریخ آن دانشگاه یا کشور می شود. شما می توانید تجربه نگاری کنید برای مدیریت آینده و مدیر آینده از تجربه نگاری شما استفاده می کند. دکتر زلفی گل افزود: روابط عمومی در مجموعه آموزش عالی نقش راهبردی و راهبری دارد چرا که برنامه های آن موسسه و سازمان را باید تبیین کند و با تبیین آن ها نقش راهبردی خود را ایفا خواهد کرد. در این جشنواره که با شرکت ۱۱۰ دانشگاه، ۵۰ پارک علم و فناوری و ۳۰ موسسه پژوهشی کشور برگزار شد علاوه بر تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی شمسی پور مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم نیز به صورت ویژه با لوح تقدیر از فعالیت های ارتباط گسترانه رئیس اداره روابط عمومی دانشگاه گیلان تقدیر کرد. شایان ذکر است کسب ۳۷ مقام در جشنواره های ملی، منطقه ای و استانی از جمله افتخارات روابط عمومی دانشگاه گیلان در طی سالیان اخیر است.        

06 12 2022

3 عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در فهرست پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد دنیا در ESI

بر اساس نتایج اعلام شده توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ، سه عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا مستخرج از پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WOS) قرار گرفتند. بنابر نتایج اعلام شده، دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیات علمی  دانشکده مکانیک در حوزه موضوعی چند رشته ای، دکتر فرهاد شیرینی عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه در حوزه شیمی و دکتر محمد علی میرزازاده عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان در حوزه مهندسی در جمع پژوهشگران ایرانی پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. گفتنی است برای قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران برتر، کلیه فعالیت های علمی 10 ساله اخیر در بازه زمانی 2011 تا 2021 در سطح بین المللی از جمله تعداد مقالات، تعداد استناد ها، تعداد مقالات پراستناد و تعداد استناد به مقالات پراستناد مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین مسایلی نظیر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل قبول و نیز مقالات بازپس‌گیری شده در انتخاب یک پژوهشگر از این فهرست تاثیر گذار می باشد. شایان ذکر است دکتر فرهاد شیرینی و دکتر رضا انصاری خلخالی برای چهارمین سال متوالی و  دکتر محمد علی میرزازاده برای سومین سال متوالی در این فهرست قرار گرفته اند.