به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفتوگویی با دکتر نوید قوی حسینزاده رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه انجام داده است که توجه شما را به خواندن آن جلب میکنیم.
دکتر حسینزاده ضمن تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار به جامعه دانشگاهی گیلان، به ویژه کتابداران کتابخانههای دانشگاه، در ارتباط با وظایف کتابخانه دانشگاه گفت: فراهم كردن زمينههای تحقيق و پژوهش براي كاربران دانشگاه، گردآوری و مجموعهسازی منابع علمی اعم از چاپی و الکترونیکی، اشاعه اطلاعات در جهت تقویت برنامههای آموزشی و فعالیتهای پژوهشی دانشگاه، برگزاری کارگاههای آموزشی جهت آموزش استفاده مطلوب از منابع اطلاعاتی و بهرهگیری مؤثر از آنها، در زمره مهمترین وظایف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه محسوب میشود.
رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان امکان دسترسی به ۲۲۷ هزار و ۳۱۶ منبع اطلاعاتی اعم از کتاب، پایان نامه/ رساله و مواد سمعی و بصری را برای کاربران کتابخانه فراهم نموده است که این تعداد شامل ۱۷۰ هزار و ۴۰۹ جلد کتاب فارسی، ۳۷ هزار و ۲۰۱ جلد کتاب لاتین، ۱۷ هزار و ۳۱۸ عنوان پایان نامه/ رساله و ۲ هزار و ۵۶۸ عدد تجهیزات سمعی و بصری است.
وی در ادامه افزود: از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر، امکان جستجو در بیش از 125 میلیون رکورد منابع دیجیتال (شامل ده نوع مدرک اعم از مقالات ژورنالی، مقالات کنفرانسی، کتاب های الکترونیکی، گزارش ها، Book Chapter و ...) در بیش از 100 پایگاه علمی برای کاربران کتابخانه دانشگاه فراهم شده است که علاوه بر این، بر اساس تفاهمنامه منعقده بین دانشگاه گیلان و موسسه ISC، امکان دسترسی به متن کامل مدارک پایگاههای اطلاعاتی آن مرکز نیز برای کاربران دانشگاه گیلان وجود دارد.
دکتر قوی حسینزاده در خصوص تعداد کاربران کتابخانه گفت: حدود ۱۸ هزار دانشجو، 436 عضو هیأت علمی و 554 کارمند دانشگاه عضو فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه هستند.
رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه در ادامه، درخصوص خدمات مرکز نشر دانشگاه گفت: این مرکز به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نموده و به انتشار کتب دانشگاهی میپردازد.
وی درخصوص آثار منتشر شده در مرکز نشر دانشگاه گیلان افزود: تاکنون بالغ بر ۶۰۰ عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، ترجمه و تدوین منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاههای کشور مورد تدریس قرار میگیرند که از سال ۱۴۰۱، سامانه مرکز نشر دانشگاه به نشانی https://psug.guilan.ac.ir برای الکترونیکی کردن تمامی مراحل فرآیند نشر کتاب در مرکز نشر دانشگاه گیلان راهاندازی شده است.
دکتر قوی حسینزاده در ارتباط با نشریات علمی دانشگاه گیلان، افزود: مرکز اسناد، کتابخانه و نشر حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، مسئولیت انتشار ۲۵ نشریه علمی را بر عهده دارد که از این تعداد، بر اساس آخرین ارزیابی و رتبهبندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنج نشریه علمی دانشگاه CJES (Caspian Journal of Environmental Sciences)، نشریه JMM (Journal of Mathematical Modeling) ، نشریه JART (Journal of Algebra and Related Topics) ، نشریه تحقیقات تولیدات دامی، نشریه تحقیقات آفات گیاهی موفق به دریافت رتبه «بینالمللی» شدهاند.
وی در ادامه افزود: نشریات نقد و نظریه ادبی، پژوهشنامه حقوق کیفری، فیزیولوژی و بیوتکنولوژی آبزیان، تغذیه آبزیان، علوم و تحقیقات بذر ایران و تحقیقات غلات موفق به دریافت رتبه «الف» و سایر نشریات علمی دانشگاه گیلان دارای رتبه «ب» و یا در دست ارزیابی هستند و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه حائز رتبه «ج» و «د» نشده است.
وی حمایت مالی در قالب پرداخت حقالزحمه پژوهشی به داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی برای چاپ هر شماره از نشریه، فراهم کردن امکانات دسترسی به سامانه همانندجوی نشریات ایرانداک، خرید کد DOI برای تخصیص دادن به مقالات نشریات، پرداخت هزینه پشتیبانی سامانه مدیریت نشریات علمی، مشاوره در امر نمایهسازی نشریات، برگزاری کارگاههای تخصصی برای عوامل اجرایی نشریات را از جمله برنامههای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برای حمایت از نشریات علمی عنوان کرد.
رئیس مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه گفت: با شروع نیمسال تحصیلی جدید، بخش مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان پس از مدتی وقفه به علت جابجایی بخش و جانمایی در مکان مناسب، فعالیت خود را در مکان جدید واقع در طبقه دوم ساختمان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از سر گرفته است. بخش مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه دارای مجموعه ای بالغ بر ۱۶ هزار جلد کتاب نفیس و کمیاب است که بر اساس رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا (LC) سازماندهی شده و به صورت سیستم قفسه باز اداره می شود که این بخش روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 8 صبح لغایت 15 عصر پذیرای دانشجویان، استادان، کارمندان و پژوهشگران محترم است.