همایش ملی جغرافیا و توسعه پایدار اجتماعی

17 02 2025
کد خبر : 19977227
تعداد بازدید : 80200

زمان برگزاری: 27 فروردین‌ماه سال 1404
وبسایت:  https://www.geossd.ir 
رئیس کنفرانس: دکتر علی باستی
دبیر علمی: دکتر مجید یاسوری
دبیر اجرایی: دکتر اسماعیل آقائی‌زاده

 

معرفی همایش:
توسعه پایدار اجتماعی یکی از مهم‌ترین چالش‌های عصر حاضر است که به دنبال توازن میان نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است. در این راستا، ابعاد مختلفی از جمله جغرافیا، فرهنگ، امنیت و نظم، تأثیرات قابل توجهی بر فرآیند توسعه پایدار اجتماعی دارند. این ابعاد باید در کنار یکدیگر تحلیل و مدیریت شوند تا به نتایج مثبت و ماندگاری منجر شوند. جغرافیا به عنوان یکی از عوامل کلیدی در تحلیل توسعه پایدار اجتماعی است. ویژگی‌های جغرافیایی یک منطقه شامل منابع طبیعی، نوع اقلیم، و موقعیت جغرافیایی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر روند توسعه آن منطقه بگذارد. به طور مثال، مناطق برخوردار از منابع طبیعی غنی می‌توانند فرصت‌های اقتصادی بیشتری را فراهم کنند، اما ممکن است در عین حال با چالش‌هایی همچون تخریب محیط‌زیست و نابرابری‌های اجتماعی نیز مواجه شوند. نقشی که جغرافیا در توزیع منابع و ثروت ایفا می‌کند، می‌تواند بر ایجاد و پایش نظم اجتماعی نیز تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، نابرابری در دسترسی به منابع طبیعی و امکانات اجتماعی می‌تواند موجب تنش، درگیری و ناامنی اجتماعی گردد.

مورد دیگر بحث فرهنگ است، فرهنگ به عنوان یکی از پیوندهای اصلی در ساختار اجتماعی جوامع، نقشی کلیدی در تحقق توسعه پایدار ایفا می‌کند. هنجارها، ارزش‌ها و باورهای فرهنگی می‌توانند رفتارهای اجتماعی را شکل دهند و تأثیر زیادی بر نحوه تعامل افراد با یکدیگر و منابع طبیعی داشته باشند. در جوامعی که فرهنگ همکاری و مشارکت قوی وجود دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در فرآیندهای توسعه پایدار شرکت کنند. از سوی دیگر، فرهنگ‌های مبتنی بر مصرف‌گرایی و فردگرایی می‌توانند به تخریب منابع طبیعی و نابرابری‌های اجتماعی منجر شوند. لذا ضروری است که در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای، توجه ویژه‌ای به فرهنگ‌های محلی و بومی شده و سازگاری با آن‌ها لحاظ شود.

امنیت به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار اجتماعی شناخته می‌شود. عدم امنیت، چه در ابعاد فیزیکی و چه در ابعاد روانی، می‌تواند موانع قابل توجهی در مسیر تحقق توسعه فراهم کند. در حالی که امنیت اجتماعی به رفاه عمومی و پایداری اجتماعی کمک می‌کند، فقدان امنیت می‌تواند موجب بی‌ثباتی، افزایش جرم و جنایت و حتی ناامیدی اجتماعی گردد.

از نظر توسعه پایدار، امنیت باید به گونه‌ای تعریف شود که هم به امنیت فردی و هم به امنیت اجتماعی توجه شود. برای مثال، تامین امنیت غذایی، امنیت شغلی و امنیت بهداشتی به ایجاد بسترهای لازم برای توسعه پایدار اجتماعی کمک می‌کند.

نظم اجتماعی مفهومی است که به ساختارهای قانونی، نهادهای اجتماعی و قواعدی اشاره دارد که تعاملات انسانی را شکل می‌دهند. نظم اجتماعی مؤلفه‌ای حیاتی در ایجاد بستر مناسب برای توسعه پایدار است. در جوامعی که نظم و قانون‌مداری بالایی وجود دارد، امکان برقراری توافقات اجتماعی و اقتصادی بیشتر است و در نتیجه، اعتماد عمومی به سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی تقویت می‌شود.

با این حال، در جوامع با نقص در نظم اجتماعی، ممکن است افراد به رفتارهای ضد اجتماعی، فساد و بی‌اعتمادی روی آورند که به روند توسعه پایدار آسیب می‌زند. برای نیل به توسعه پایدار اجتماعی، لازم است که نهادهای دولتی و غیر دولتی با همکاری یکدیگر، به ایجاد نظم و انضباط در ساختارهای اجتماعی بپردازند.

فرهنگ به عنوان نمایانگر هویت یک جامعه، در فرآیند توسعه پایدار بسیار حیاتی است. همایش می‌تواند به بررسی چگونگی حفظ و تداوم فرهنگ‌های محلی، ارتقاء مقبولیت فرهنگی و تشویق به مشارکت جامعه در فرآیند توسعه بپردازد.

برگزاری همایش ملی می‌تواند فرصتی برای بررسی تعاملات میان ابعاد مختلف (جغرافیا، فرهنگ، امنیت و نظم) باشد. این تعاملات می‌توانند الگوهای جدیدی از توسعه پایدار اجتماعی را به وجود آورند که در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد شد. همایش به جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات محققان، کارشناسان و فعالان اجتماعی کمک می‌کند و زمینه‌ساز ارائه راهکارهای عملی برای چالش‌های موجود در حوزه توسعه پایدار اجتماعی می‌باشد. اجرای همایش ملی در زمینه توسعه پایدار اجتماعی نه تنها به تبادل دانش و تجربیات کمک می‌کند، بلکه بستری برای شکل‌گیری همکاری‌های بین رشته‌ای و چندجانبه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار فراهم می‌آورد. این امر می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای عادلانه، پایدار و امن منجر شود که در آن تمامی اعضای جامعه از فرصت‌های برابر برای رشد و شکوفایی برخوردار باشند.

 

محورهای همایش:

  1. جغرافیا و عدالت اجتماعی: تأثیر توزیع فضایی منابع بر نابرابری‌های اجتماعی
  2. حاشیه‌نشینی: فرصتها و چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی
  3. گردشگری و تبعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی
  4. تغییرات کاربری اراضی و تبعات اقتصادی، اجتماعی و محیطی
  5. فرهنگ و رسانه: تأثیر تبلیغات فرهنگی بر آگاهی‌های اجتماعی و زیست محیطی
  6. تأثیر ناپایداری‌های امنیتی بر روندهای توسعه اجتماعی
  7. امنیت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر توسعه پایدار
  8. امنیت شهری و ارتباط آن با پایداری اجتماعی و اقتصادی
  9. نقش آگاهی و آموزش شهروندان در بهبود امنیت اجتماعی
  10.  سرمایه اجتماعی و نقش آن در توسعه پایدار اجتماعی
  11.  احساس تعلق و هنجارهای فرهنگی بر رفتارهای مشارکتی و نظم اجتماعی
  12.  بررسی نظام‌های حقوقی و قوانین ترویج عدالت اجتماعی در کشورها: چالش‌ها و راهکارها
  13.  نقش حقوق زنان در تقویت توسعه پایدار اجتماعی: چالش‌ها و پیشرفت‌ها
  14.  نقش مشاوره روانشناختی در تقویت نظم اجتماعی و کاهش تنش‌ها
  15.  تأثير ناپايداري هاي اجتماعي در بروز بحران هاي شهري
  16.  تأثير گردشگري بر امنيت مرزهاي استان گيلان( آبي و خشکي)
  17.  جغرافيا و توسعه پايدار مرزي
  18.  نقش فناوری های نوین و هوش مصنوعی در ایجاد و حفظ نظم، امنیت و پایداری اجتماعی

 


دسته بندی | برچسب :
آرشیو همایش

خبر های مهم

Asset Publisher

04 10 2025

آغاز به‌کار مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان

مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای سلامت روانی و ارائه خدمات تخصصی روان‌شناسی و مشاوره به جامعه دانشگاهی و عموم شهروندان، فعالیت خود را آغاز کرد. دکتر ایرج شاکری‌نیا، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و مسئول راه‌اندازی این مرکز، در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: با توجه به نیاز روزافزون جامعه به خدمات روان‌شناختی و اجتماعی، دانشگاه گیلان با ارائه استانداردهای لازم موفق به دریافت مجوز تأسیس مرکز مشاوره و روان‌شناسی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ شد. وی در ادامه افزود: این مرکز با بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی متخصص گروه‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، خدمات متنوعی را در حوزه‌های خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی و آموزشی و نیز اجرای انواع آزمون‌های روان‌شناختی از جمله استعداد، هوش و خلاقیت ارائه می‌دهد. دکتر شاکری‌نیا ساعت کاری فعلی مرکز را از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در روزهای کاری اعلام کرد و افزود: با توجه به استقبال مراجعان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این زمان در آینده نیز افزایش می‌یابد تا امکان پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای روان‌شناختی دانشگاهیان و شهروندان فراهم شود. مراجعین محترم می‌توانند جهت تعیین نوبت با شماره 09918595167 و 01333331276  این مرکز که در پردیس دانشگاهی واقع در خیابان ملت روبه‌روی شهربازی پارک قدس قرار دارد، تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است مرکز خدمات مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه گیلان در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور دکتر سعید حبیبا معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شد. 

04 10 2025

در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مهدکودک دانشگاه گیلان افتتاح شد

در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با هدف پشتیبانی از دانشگاهیان دارای فرزند، مهدکودک دانشگاه گیلان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی، سرپرست مدیریت حوزه ریاست و روابط عمومی و مشاور رئيس دانشگاه در امور زنان و خانواده و مسئول دفتر بانوان دانشگاه، افتتاح شد.  این مرکز که با هدف ایجاد محیطی ایمن، پویا و آموزشی برای کودکان ۹ ماهه تا ۶ ساله راه‌اندازی شد، با بهره‌گیری از کادر مجرب و امکانات آموزشی استاندارد، خدمات متنوعی را در زمینه رشد جسمی، ذهنی و عاطفی کودکان ارائه می‌دهد. این اقدام که در راستای سیاست‌های دانشگاه گیلان در حمایت از نهاد خانواده صورت گرفته، اهدافی همچون ارتقای رضایت شغلی و تحصیلی مادران، ایجاد تعادل میان نقش‌های خانوادگی و حرفه‌ای بانوان و گسترش خدمات حمایتی و فرهنگی را دنبال می‌کند و تلاش دارد آرامش خاطر مادران عضو هیئت علمی، کارمند و دانشجو را فراهم آورد تا بتوانند با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های علمی، آموزشی و اداری خود بپردازند.

01 10 2025

سرپرست دانشگاه گیلان: بازنشستگان گنجینه ماندگار دانشگاه هستند

در آیینی صمیمی و باشکوه، تالار حکمت دانشگاه گیلان میزبان چهره‌هایی بود که سال‌ها تجربه، تلاش و تعهد را در تار و پود این دانشگاه تنیده‌اند. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم، ضمن گرامیداشت مقام والای بازنشستگان، آنان را گنجینه‌های ماندگار دانشگاه توصیف کرد. سرپرست دانشگاه گیلان با اشاره به نقش بی‌بدیل پیشکسوتان در شکل‌گیری و توسعه دانشگاه طی بیش از پنج دهه فعالیت، اظهار داشت: دانشگاه گیلان افزون بر دارایی‌های فیزیکی نظیر فضاهای آموزشی، اداری و تجهیزات، از سرمایه‌های انسانی و فرهنگی ارزشمندی برخوردار است که پیشکسوتان دانشگاه بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند. دکتر باستی با بیان اینکه رتبه هشتم دانشگاه گیلان در میان دانشگاه‌های جامع کشور، حاصل تلاش و همت تمامی دانشگاهیان به‌ویژه پیشکسوتان است، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تجربی بازنشستگان تأکید کرد و افزود: بازنشستگی نه پایان همکاری، بلکه آغاز نوعی تعامل جدید است و بهره‌مندی از توانمندی‌های پیشکسوتان در هدایت پایان‌نامه‌ها، تجربه‌نگاری اداری و تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه از جمله فرصت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر بابک توکلی، سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه هم در این مراسم، با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه گیلان، توسعه امروز این مجموعه علمی را مرهون تلاش‌های بی‌وقفه بازنشستگان و حمایت خانواده‌های آنان دانست. وی با تأکید بر لزوم بهره‌برداری از تجربیات ارزشمند پیشکسوتان، خاطرنشان کرد: دانشگاه در تلاش است با اجرای اقدامات زیرساختی در حوزه رفاه، به‌ویژه در زمینه بیمه تکمیلی، شرایطی فراهم آورد تا بازنشستگان نیز در کنار سایر اعضای دانشگاه از خدمات رفاهی مناسب بهره‌مند شوند. دکتر حسین قنادزاده گیلانی، رئیس کانون صنفی بازنشستگان دانشگاه گیلان هم در این آیین، ضمن قدردانی از حضور بازنشستگان و اهتمام مسئولان دانشگاه در برگزاری این آیین، بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات همکاران بازنشسته تأکید کرد و خواستار پیگیری مطالبات صنفی و اجرای همسان‌سازی حقوق آنان شد.

01 10 2025

تعمیق روابط علمی ایران و روسیه در چارچوب همکاری‌های مشترک دانشگاه گیلان و آستراخان

در راستای توسعه مناسبات علمی و آموزشی بین‌المللی، دانشگاه گیلان میزبان هیئتی از دانشگاه دولتی آستراخان روسیه بود که در این نشست، طرفین بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و تبادل دانشجو تأکید کردند. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان، ضمن خوشامدگویی به اعضای هیأت روسی، با اشاره به پیشینه همکاری‌های بین دو دانشگاه، به معرفی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و بین‌المللی دانشگاه گیلان پرداخت و آمادگی این دانشگاه را برای گسترش تعاملات دوجانبه با دانشگاه دولتی آستراخان اعلام کرد. دکتر علی بانی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و دکتر مسعود اصفهانی، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  نیز در این نشست، با اشاره به نقش اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای کاسپین، به اهمیت فعالیت کمیسیون‌های تخصصی فناوری، آموزشی و دانشجویی در ایجاد پیوندهای منطقه‌ای تأکید کردند و خواستار گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های عضو شدند. دکتر یکاترینا پاخوموا معاون علمی بین‌المللی و دکتر گالینا استانکوویچ معاون آموزشی دانشگاه دولتی آستراخان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشور ایران و قدردانی از میزبانی دانشگاه گیلان، بر ضرورت طراحی نقشه راه همکاری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک تأکید کردند و ابراز امیدواری کردند که روابط علمی میان دو دانشگاه فراتر از سطح فعلی توسعه یابد. در این نشست، طرفین در خصوص تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بر اساس موضوعات پیشنهادی دانشگاه دولتی آستراخان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همکاری در اجرای کنفرانس‌های علمی، به بحث و تبادل نظر پرداختند. گفتنی است دانشگاه دولتی آستراخان، یکی از اعضای مؤسس اتحادیه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای کاسپین است که در کشور روسیه قرار دارد و با دانشگاه گیلان قرارداد همکاری در خصوص تبادل دانشجو دارد.

01 10 2025

هم‌افزایی دانشگاه گیلان و سازمان امور دانشجویان برای اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی

در نشست مشترک سرپرست دانشگاه و معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه با مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان، اجرای طرح الگوی نوین تغذیه با هدف افزایش کیفیت، تنوع خدمات و رضایتمندی دانشجویان، در بهبود تجربه دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.  دکتر علی باستی سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست، با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی حوزه معاونت دانشجویی در ارتقاء کیفیت خدمات دانشگاهی، افزود: ماهیت کاری این حوزه به گونه‌ای است که زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت، نوآوری و تنوع در ارائه خدمات به دانشجویان فراهم می‌آورد. وی با تأکید بر ظرفیت‌های انسانی موجود در دانشگاه، خاطرنشان کرد: ترکیب مدیریتی دانشگاه به نحوی شکل گرفته که اغلب مدیران پیشینه‌ای فعال در حوزه امور دانشجویی دارند و با فرآیندها، چالش‌ها و نیازهای این بخش به‌خوبی آشنا هستند که این شناخت عمیق از مسائل دانشجویی، امکان تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و اجرای برنامه‌های مؤثرتر را فراهم می‌کند.  دکتر حسین امامعلی‌پور مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت بهبود خدمات رفاهی در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه دانشجویی، ارتقاء کیفیت تغذیه و افزایش رضایتمندی دانشجویان است که نیازمند بازنگری در شیوه‌های اجرایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین است. وی با معرفی «طرح الگوی نوین تغذیه دانشجویی» به‌عنوان رویکردی تحول‌گرا، خاطرنشان کرد: این طرح با هدف تنوع‌بخشی به خدمات تغذیه‌ای، ارتقاء کیفیت غذا و ایجاد فضای رقابتی میان رستوران‌های دانشجویی طراحی شده و در شورای وزیران نیز به تصویب رسید که بر اساس این الگو، رستوران‌های مکمل در کنار رستوران‌های دولتی فعالیت خواهند کرد تا دانشجویان بتوانند از گزینه‌های متنوع‌تری بهره‌مند شوند. دکتر امامعلی‌پور با تأکید بر حفظ ساختار فعلی تغذیه در دانشگاه‌ها، افزود: رستوران‌های دولتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و رستوران‌های مکمل به‌عنوان ظرفیت‌های جدید، در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند که هدف اصلی این طرح، ارتقاء سطح خدمات، افزایش کیفیت غذا، کاهش ازدحام در مراکز تغذیه و فراهم‌سازی انتخاب‌های متنوع برای دانشجویان است. وی در ادامه با اشاره به مزایای اجرایی این طرح، تأکید کرد: اجرای الگوی نوین تغذیه دانشجویی ضمن ایجاد امکان نظارت مدیریتی دقیق‌تر، زمینه‌ساز کاهش تمرکز دانشگاه‌ها بر امور اجرایی و تمرکز بیشتر بر مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی خواهد بود. همچنین با ورود بخش‌های مکمل، فضای رقابتی سالمی میان مراکز تغذیه ایجاد می‌شود که در نهایت به بهبود کیفیت خدمات و رضایت بیشتر دانشجویان منجر خواهد شد. مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای طرح «تاک» در رستوران‌های مکمل، می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق در مسیر ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و به دانشگاه‌ها در تحقق اهداف کلان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کمک کند. شایان ذکر است در این نشست، در راستای بهبود تجربه تغذیه‌ای و ارتقاء خدمات رفاهی دانشجویان گزارشی از اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه گیلان در زمینه تغذیه ارائه شد که شیوه‌های مختلف تغذیه‌ای با بهره‌گیری از روش‌های تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت و شاخص‌های کلیدی هر روش از لحاظ کیفیت خدمات، رضایتمندی دانشجویان و امکان‌سنجی اجرایی بررسی شد.

01 10 2025

با حکم وزیر علوم؛ دکتر علی باستی نماینده وزارت علوم و رئیس دانشگاه معین استان گیلان شد

طی حکمی از سوی دکتر حسین سیمایی صراف وزير علوم، تحقيقات و فناوری، دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان به سمت نماینده وزير علوم، تحقيقات و فناوری در استان گیلان و رئیس دانشگاه معین استان منصوب شد. بر اساس این حکم، دکتر سیمایی صراف با تأکید بر لزوم پیگیری و انجام وظایف کارگروه استانی مندرج در آئین‌نامه مدیریت استانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، خواستار پیگیری اجرای وظایف محول‌شده وزارت به شورای مدیریت آموزش عالی استان، احصا و پیشنهاد وظایف و مأموریت‌های قابل واگذاری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی و سایر موارد به شورای مرکزی مدیریت استانی، تشکیل منظم جلسات کارگروه استانی و گزارش عملکرد دوره‌ای و سالانه به شورای مرکزی، ایجاد سامانه اطلاعات آموزش عالی، پژوهش و فناوری استان و تبادلات مؤثر درون‌ستادی میان حوزه‌های ستاد و صف شد. وزیر علوم با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از نگاه فرادانشگاهی و فراگیر، خواستار استفاده مطلوب از ظرفیت‌های مسئولان و نخبگان استان در راستای تحقق اثربخش وظایف محول‌شده و ارتقای کیفیت آموزش عالی استان طبق برنامه‌های ملی شد.

30 09 2025

دانشگاه گیلان، حلقه اتصال مادران، فرزندان و فناوری در مسیر اقامه نماز

سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز با موضوع «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوری‌های نوین و راهبردی» در 17 مهرماه ۱۴۰۴ به میزبانی استان گیلان برگزار می شود. دکتر علی باستی، سرپرست دانشگاه گیلان و مسئول کمیته علمی اجلاس، با اشاره به اهمیت این رویداد گفت: «نماز، ستون هویت دینی و فرهنگی است و در عصر فناوری‌های نوین، باید با بهره‌گیری از ابزارهای ارتباطی و ظرفیت‌های علمی، آن را در متن زندگی نسل آینده جاری ساخت و دانشگاه‌ها در این مسیر، نقش راهبردی و تمدن‌ساز دارند. دکتر باستی با بیان اینکه دبیرخانه اجلاس تاکنون ۱۴۲۲ اثر از سراسر کشور دریافت کرده است، افزود: پس از ارزیابی اولیه، ۷۲۳ اثر در قالب‌های مقاله، پوستر، اینفوگرافی، تجربه زیسته و سایر تألیفات مرتبط برای داوری نهایی انتخاب شده‌اند که نشان از استقبال گسترده نخبگان علمی و فرهنگی کشور دارد. مسئول کمیته علمی سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز گفت: محورهای علمی اجلاس شامل بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای زیست فناورانه در تربیت دینی فرزندان، توسعه و ترویج فرهنگ نماز با بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، و بازسازی شخصیت متعالی دینی و معنوی آینده‌سازان در عصر رشد فناوری‌های نوین است. دکتر باستی همچنین با اشاره به مشارکت فعال استان گیلان در این رویداد، اظهار داشت: استان گیلان رتبه دوم ارسال آثار را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داد. سرپرست دانشگاه گیلان افزود: برای نخستین‌بار و با پیگیری‌های مستمر دانشگاه گیلان، مجوز مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برای این اجلاس اخذ شد که گامی مهم در ثبت و اعتباربخشی علمی آثار اجلاس محسوب می‌شود.

30 09 2025

پدافند غیرعامل؛ نقشه راه دانشگاه گیلان برای تاب‌آوری در برابر بحران‌ها

نشست اعضای کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه گیلان با هدف برنامه‌ریزی و ارتقاء سطح آمادگی دانشگاه برای مقابله با بحران‌های احتمالی در ایام سرد سال، از جمله سرما، بارش برف و قطعی گاز و برق و ... با حضور سرپرست دانشگاه و جمعی از مسئولان واحدهای ستادی و دانشکده‌ها، در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. دکتر علی باستی سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با تأکید بر ضرورت پیشگیری از حوادث و کاهش آسیب‌های ناشی از رخدادهای غیرمترقبه، بر آموزش جنبه‌های مختلف پدافند غیرعامل و برگزاری مانورهای آمادگی در سطح دانشگاه تأکید کرد. دکتر بابک توکلی سرپرست معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع و جانشین رئیس دانشگاه در ستاد پدافند غیرعامل نیز در این نشست، با اشاره به شرایط خاص کشور، بر لزوم آمادگی همه‌جانبه دانشگاه در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و مواردی چون پشتیبان‌گیری از اطلاعات، آماده‌سازی اتوبوس‌ها برای سرویس‌دهی اضطراری، آمادگی واحدهای فناوری اطلاعات و دانشکده‌ها برای آموزش مجازی، تأمین تغذیه اضطراری برای دانشجویان، آمادگی مرکز درمان برای ارائه خدمات در شرایط بحرانی، تهیه ژنراتور برق برای اماکن حیاتی، تأمین UPS برای واحدهای IT و هماهنگی میان واحدهای مستقر در مجتمع اصلی دانشگاه و واحدهای پراکنده را از جمله اقدامات ضروری برشمرد. در این نشست همچنین اعضای کمیته پدافند، ضمن تبادل دیدگاه‌ها و تجربیات، راهکارهایی عملیاتی برای مواجهه با شرایط اضطراری را مطرح کردند و مقرر شد برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای مانورهای عملیاتی، تأمین سوخت جایگزین و سازماندهی نیروهای خدماتی خوابگاه‌ها و فضای سبز در شرایط بارش برف انجام پذیرد.